A. Riškutė skinasi kelią į pasaulinę fotografiją – darbai publikuoti užsienio žurnaluose

Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijos (VTDK) absolventė Austėja Riškutė vis ryškiau suspindi fotografijos pasaulyje. Mergina, dar studijuojama, dvejus metus iš eilės laimėjo prizines vietas „Krikštolinis objektyvas“ konkurse, o šie metai Fotografijos technologijos alumnei dar ryškesni jos darbai puikuosi Nyderlandų, Prancūzijoje ir Jungtinių Amerikos Valstijų mados žurnaluose. „Malvie“ žurnale puikuojasi ir alumės Karolinos Vaitonytės nuotakų įvaizdžio fotografijos.

Jūsų darbai publikuoti Paryžiaus ir Niujorko žurnaluose. Kaip prasidėjo jūsų ir jų bendradarbiavimas?

Pirmosios nuotraukos į užsienio žurnalą pateko dėl to, kad Nyderlandų žurnalo „Marika“ atstovai parašė man laišką, teigdami, kad mano „Instagram“ paskyroje patalpintos fotografijos atkreipė jų dėmesį. Jie pasiteiravo, ar norėčiau jų naujajame numeryje publikuoti keletą savo darbų. Iš pradžių, tiesa sakant, nelabai tikėjau šio laiško turiniu, bet vėliau pagalvojau, kad vis tiek neturiu ko prarasti – reikia pamėginti.  

MALVIE Mag The Artist Edition Vol 12 October 2020 spreads14Austėjos Riškutės darbai „Malvie“ žurnale / A. Riškutės nuotr.

Kai buvo išspausdintas pirmasis žurnalas, gavau pasiūlymą iš prancūziško žurnalo „Malvie“ redaktorių. Jie parašė fotografijų sąlygas: įvardino, kokios stilistikos nuotraukos domina ir kas turėtų matytis kadruose. Pateikiau jiems visą reikiamą informaciją ir kelių dienų eigoje gavau atsakymą, jog nuotraukas publikuos.

Po to sekė ir Niujorke leidžiamo žurnalo „Rise“ atstovų užklausa. Jų reikalavimai buvo labai paprasti, tad labai greitai aplikavau savo darbus ir viskas buvo patvirtinta.

Apie ką jūsų fotografijos, publikuotos šiuose žurnaluose?

Pirmajame žurnale buvo publikuota bakalauro nuotraukų serija – (NOT) (T)HIS RULER LINE. Šiam projektui įdėjau labai daug savo laiko, vėliau netgi buvo sunku sustoti nagrinėti vyriškumo bei moteriškumo temas. Tai buvo vienas iš svarbesnių darbų, kuriame siekiau durti pirštu į visuomenės problemas. Čia nagrinėjau stereotipų kūrimą reklamoje, moterų ir vyrų vaidmenis, feminizmą bei „Me too“ skandalą. Kalbėjau apie tai, kad yra sukurtos linijos – tarsi liniuotės ribos tarp skaičių, kurias dauguma priima kaip nustatytą normą.  Sulaužius stereotipą atsiranda kitokia linija, su kitokiomis ribomis. Kartais pagalvodavau, jog gan drąsiai pjoviau šaką, ant kurios pati sėdėjau. 

Prancūziškame žurnale pagrindinis reikalavimas buvo sukurti įvaizdį ir jį pateikti skirtingais variantais. Serijoje ,,The darker side‘‘ labiausiai akcentavau apšvietimą ir modelio emociją.

RISE 1Austėjos Riškutės darbai „Rise“ žurnale / A. Riškutės nuotr.

Niujorko žurnale buvo publikuota serija ,,Roof secrets‘‘. Šio numerio kriterijus buvo mada, tad su komanda stengėmės nuotraukose visą dėmesį sutelkti į drabužius ir jų atskleidimą. Aišku, dabar daug ką norėčiau pataisyti ir daryčiau šiek tiek kitaip.

Kaip vyksta mados fotografija?

Na, apie visus fotografus negaliu kalbėti, nes, nors kiekvienas procesas turi panašumų, skirtingos komandos turi savitus planus. Kalbant konkrečiai apie šias fotosesijas, viskas prasidėjo nuo idėjos.  Susidarius viziją, buvo suburiama komanda: kiekvienas turėjome savo paskirtis, buvo paskirstytos užduotys ir atliekami namų bei kiti reikiami darbai pasiruošimui. Procesas, nuo idėjų gimimo iki galutinio realizavimo, užtrukdavo labai įvairiai – nuo keliatos savaičių iki kelių mėnesių, tai dažniausiai priklausydavo nuo aplinkybių.

Į ką labiausiai kreipiate dėmesį, fotografuodama madą?

Mano nuomone, tiek pasiruošimo metu, tiek fotosesijos eigoje ar po jos, svarbūs yra visi aspektai. Jei kažkam būtų skiriama mažiau dėmesio, darbas nebūtų pilnai išbaigtas. Kita vertus – ar įmanoma viską padaryti absoliučiai nepriekaištingai? Galbūt neveltui sakoma, jog tobulėjimui ribų nėra?

2233875440060276Fotografė Austėja Riškutė / Asmeninio archyvo nuotr.

Man asmeniškai vienas iš svarbesnių dalykų yra atmosfera. Visada siekiu, kad komandos nariai jaustųsi gerai bei būtų pailsėję prieš fotosesiją. Manau, kad komandos nusiteikimas dažnai lemia ir rezultatą. Suprantu, kad kiekvienas turime savo gyvenimus ir skirtingas patirtis, tačiau trokštu, jog po bendro darbo kiekvienas išeitų laimingas. Labai džiaugiuosi, kad kai kurių fotosesijų metu atradau nuoširdžių, talentingų, motyvuotų ir, svarbiausia, tikrų žmonių, su kuriais užmezgėme stiprias draugystes. Tam, ko gero, įtakos turėjo būtent atmosfera ir jausmas prieš bei per fotosesijas.

Kitas svarbus aspektas – namų darbų atlikimas prieš fotosesiją. Tai labai padeda išvengti nesklandumų ir nereikalingo streso. Ir, aišku, svarbi yra šviesa. Mėgstu ją stebėti net tada, kai nesiruošiu fotografuoti. Šviesa turi daug įtakos. Kiekvieną kartą ją pamatau vis kitaip ir mokausi išnaudoti kuo geriau.

Grįžkime prie leidinių, ką jums reiškia jūsų darbų publikacija juose?

Pirmoji publikacija užsienio žurnale labai nudžiugino, pajaučiau, kad einu tinkama linkme. Tačiau tai neužsitęsė labai ilgai – pusdienį pasidžiaugiau ir užteko. Nemėgstu ties pasiekimais užsilaikyti labai ilgai. Taip yra galbūt todėl, kad tai nėra vienas vienintelis mano tikslas fotografijoje. Tikiu, kad šį malonų jausmą verta laikyti atmintyje ir kaskart siekti jį vėl patirti iš naujo, bet niekada jame neužmigti. Visada galvojau, kad nuolatinis didžiavimasis vienu ,,laimėjimu‘‘ man nieko gero neduos.  Kaip reagavau po antro žurnalo – tiesą sakant, nepamenu. Gerai, tikriausiai? Smagu, kad sulaukiau nemažai palaikymo iš kitų. Kaskart tyliai džiaugiuosi, kai paskaitau kitų paskatinimo žinutes, tai išties motyvuoja. 

MARIKA MAGAZINE ISSUE 192 FINE ART 16 копияAustėjos Riškutės darbai „Marika“ žurnale / A. Riškutės nuotr.

Ar jau pajutote šio gyvenimo vingio realią naudą jūsų karjeroje? Kokią?

Manau, kad save pamatyti tokiose situacijose iš šono gana yra sudėtinga, nes su savimi esu 24 valandas per dieną ir 7 dienas per savaitę. Ir taip jau ne vienerius metus, tad kitimą pajausti sudėtingiau. Aplinkiniai, kurie stebi mane iš šono, galėtų tiksliau atsakyti, ar manyje mato tobulėjimą. Manau, kad tam, jog tinkamai suprasčiau, ar šie pirmi patekimai į užsienio žurnalus atnešė teigiamų dalykų, turėtų praeiti truputį daugiau laiko.

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. Cookies). Toliau naršydami arba paspausdami mygtuką „Sutinku“ sutinkate su slapukų naudojimu. Daugiau informacijos
SUTINKU